12 Mar

پولیپ بینی

پولیپ بینی جوانه‌های نرم ، غیر‌سرطانی و بدون درد می باشند که بر سینوس ها یا آستر راه گذرهای بینی ایجاد می شوند، پلیپ بینی از نظر فرم ظاهری به انگور های آویزان و قطره های اشک شباهت دارند.

پلیپ‌های بینی توده‌های کیسه مانندی از جنس مخاط متورم هستند که در بالای حفره بینی و به طرف فضاهای خالی رشد می کنند و اغلب متعدد هستند.

پلیپ در اثر التهاب مزمن به ‌علت آسم ، آلرژی‌ها ، حساسیت دارویی ، عفونت راجعه یا بعضی نابسامانی‌های ایمنی به وجود می آید.

پلیپ هایی که کوچک باشند، دارای علائم خاصی نیستند، ولی جوانه های بزرگ تر در بینی منجر به انسداد راهگذرهای بینی شده و اختلالات تنفسی را در پیش خواهند داشت. همچنین ممکن است باعث بروز مکرر عفونت ، اختلال یا از بین رفتن حس بویایی شود.

علائم پولیپ بینی

پلیپ بینی فاقد حس و نرم می باشد، لذا در صورتی که بزرگ نباشند، امکان دارد بیمار از وجود پلیپ بینی آگاه نباشد. ممکن است سینوس یا گذرگاه های بینی توسط پلیپ های بزرگ دچار انسداد شوند.

در صورتی که پلیپ بینی با التهاب آستر راهگذرهای بینی و سینوس بیش از 12هفته به طول بیانجامد، ممکن است فرد به سینوزیت مزمن بدون پلیپ مبتلا شده باشد. ( رینوسینوزیت مزمن به سینوزیت مزمن معروف می باشد )

پلیپ بینی در بزرگسالان بیشتر مشاهده می شود، البته این به معنای این موضوع نیست که در سایر افراد پلیپ بینی بروز نمی کند.

پولیپ بینی

درمان پولیپ بیني

به طور معمول پلیپ بینی در ابتدا با دارو انجام می شود و در پلیپ های بزرگ نیز ممکن است درمان با دارو باعث از بین رفتن یا جمع شدن پلیپ شود.

چنانچه کورتیکوستروئیدهای خوراکی و تزریقی موثر واقع نشود می توان از پردنیزون که یک کورتیکوستروئید‌های خوراکی است یا به تنهایی یا با ترکیب افشانه ی بینی استفاده نمود.

مصرف این داروها باید به مدت کوتاهی استفاده شود تا باعث ایجاد عوارض جدی نگردد.

برای درمان پولیپ بینی که شدید است می توان از کورتیکوستروئید‌های تزریقی استفاده نمود.

امکان دارد برای درمان حالت هایی که در ایجاد التهاب مزمن سینوس ها یا مجاری بینی وجد دارد از داروهای دیگری نیز استفاده گردد. داروها عبارتند از آنتی هیستامین به منظور درمان آلرژی و آنتی بیوتیک به منظور درمان عفونت های مزمن راجعه.

در تعدادی از افراد حساسیت زدایی آسپرین و درمان پلیپ بینی و حساسیت آسپیرین مفید باشد.

دکتر خشایار احمدی

متخصص گوش ، گلو و بینی

جراح پلاستیک صورت و بینی

پاسخ